Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens en voor altijd!

Laurens
Berichten: 497
Lid geworden op: 20 feb 2005 09:14
Locatie: Veldhunten - Varsselder
Contacteer:

Bericht door Laurens » 08 nov 2010 14:14

ik vond dit op de RDW site

Meer informatie over bedrijfsauto's
Voertuigen van de categorie N
voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:
a. N1: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kg;
b. N2: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kg, doch niet meer dan 12.000 kg;
c. N3: voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde voertuigen met een technisch toegestane maximummassa van meer dan 12.000 kg;
In het geval van een voor koppeling aan een oplegger of middenasaanhangwagen bestemd motorvoertuig met carrosserietype BC of BD is de voor indeling van het voertuig geldende massa de massa van het motorvoertuig in rijklare toestand, vermeerderd met de massa die overeenkomt met de maximale statische verticale belasting die op het motorvoertuig wordt overgebracht door de oplegger of de middenasaanhangwagen en, indien van toepassing, met de maximummassa van de eigen belasting van het motorvoertuig;

Voertuigen van deze voertuigcategorie kunnen de volgende carrosserietypen hebben:
- BA: vrachtwagen. een motorvoertuig van categorie N1, N2 of N3 dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen. Een dergelijk voertuig kan ook een aanhangwagen trekken;
- BB: bestelwagen. Vrachtwagen met in de carrosserie geïntegreerde cabine;
- BC: opleggertrekkend voertuig (opleggertrekker). Een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van opleggers;
- BD: aanhangwagen trekkend voertuig (aanhangwagentrekker). een trekkend voertuig dat uitsluitend of hoofdzakelijk is ontworpen en gebouwd voor het trekken van aanhangwagens anders dan opleggers. Een dergelijk voertuig kan uitgerust zijn met een laadplatform;
- SB: gepantserd voertuig;
- SF: mobiele kraan, of
- SG: overig voertuig voor speciale doeleinden.


Dus zul je wel een vrachtwagen rijbewijs (nodig) hebben
Dodge '79 W400, cid 440 v8 Dually (Project)
Dodge '76 W200, cid 318 v8, (Daily)
Dodge '77 W200, cid 318 v8, (Crosser)
Volvo '71 144, 2.0 L B2E, (backup)

Tremere Oculus

brigadierdog
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 jul 2008 16:54

Bericht door brigadierdog » 08 nov 2010 15:16

Laurens schreef:ik vond dit op de RDW site

Meer informatie over bedrijfsauto's
Voertuigen van de categorie N
voor het vervoer van goederen ontworpen en gebouwde motorvoertuigen met ten minste vier wielen, gedefinieerd overeenkomstig onderstaande voertuigclassificatie:
.............


.....

Dus zul je wel een vrachtwagen rijbewijs (nodig) hebben

Èn je de dodge ieder jaar opnieuw moeten laten keuren...


of vergis ik me nu ???

Gebruikersavatar
bastian
Berichten: 880
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian » 08 nov 2010 16:08

het kan zijn dat deze w200 dan met iets meer als 3500kg ttm heeft bijv 3515Kg , deze voertuigen zouden in een tolerantie regeling vallen van het rdw ,dit is mij verteld door willem baljon,en evengoed met rijbewijs B gereden mogen worden ,interessant is t dan om te weten tot hoever kg boven de 3500kg dit gaat ,voor mijn dodge met 4540Kg ttm geldt deze regeling natuurlijk niet meer en heb je idd rijbewijs c nodig en elk jaar keuren

Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 08:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) » 09 nov 2010 11:13

Trekhaak gegevens.

RDW gebeld.
Amerika slaat geen gegevens van trekhaakgewichten bij de auto op.

Belgie heeft mijn dodge ambulance niet correct allemaal ingevoerd en niet aan een chasisnummer of zo gekoppeld dusss. te weinig gegevens, en dus mag ik maar zo weinig vervoeren. 1800 kar.
Dus ik mag gegevens van de fabrikant overleggen voor een groter trekgewicht.
oftewel hangt van de pet van de keurmeester af. bij mij stond de pet scheef hij wilde niet eens naar dat papier kijken. had hetzelfde briefje van kurt wat hierboven ook gebruikt werd tijdens keuringen.

De dodge pick up had wel een chasisgoedkeuring en daar ook de meeste andere dodges in NL vermoed ik. gaat om DODC of C 1074 ??
is een chasisgoedkeuring van de RDW.
aangezien ze alles nu aan het digitaliseren zijn kon de kennisbank hier geen gegevens over geven, ze bellen me er over terug.
met aanhanger gewicht en totaal gewicht, volgens hun kennisbank

Dan even met alle bij langs de RDW kan de keurmeester kijken of er verschil in zit. ??

en over de rijbewijs regels, ik heb BE dus mag maximaal met 7 ton rijden, 3500 auto 3500 kar.

area51
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 jun 2001 12:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 » 09 nov 2010 12:29

Hallo Jan(nie),

Het zou mooi zijn als je deze gegevens hebt om ze te delen met het forum, misschien kan een ander er dan meegeholpen worden?




Edited By area51 on 1289302250
groet, Bart

Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 08:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) » 09 nov 2010 14:35

Jips is de bedoeling,
dat nummer kun je in ieder geval al gebruiken.
groet Jan

Kurt
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 mei 2007 16:01
Contacteer:

Bericht door Kurt » 09 nov 2010 22:22

In de RDW quote van Laurens hebben ze het over de TECHNISCH toegestane maximummassa van het voertuig. En dat is 8000lbs oftewel 3632kg volgens het typeplaatje in de deurstijl. Dus vandaar de cat. N2 denk ik. Maar dat wil niet zeggen dat het ook een vrachtwagen is op kenteken. Voor rijbewijs B word dan het laadvermogen verlaagd zodat je op een max massa van 3500kg zit.
Dus technisch 3632kg, maar 3500kg op kenteken.

Overigens kun je altijd wel het laadvermogen verlagen, van zowel het voertuig als de aanhanger.
Stel;de Dodge weegt 2300kg en heeft een laadvermogen van 1200 kg. Dat is 3500 kg max. Dan mag je dus geen aanhangwagen trekken als je alleen rijbewijs B bezit.
Als je het laadvermogen van de dodge verlaagt naar 200kg dan is de max massa 2300 + 200 = 2500 kg. Op deze manier mag je dan een aanhanger trekken van 1000kg met rijbewijs B. Mits het trekgewicht ook op kenteken staat natuurlijk.
My lug nuts require more torque than your Suzuki makes.

Jan(nie)
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mei 2008 08:47
Locatie: Kapelle Biezelinge
Contacteer:

Bericht door Jan(nie) » 11 nov 2010 15:12

Hallo iedereen

Dodc of c 1074 is een chasisgoedkeur met trekgewicht 2380 kg.
wil je dat gewicht slepen, bel met de RDW, of jou auto onder dat chassisgoedkeur valt.
een goedgekeurde trekhaak monteren zoals die van de valk.
en langs de RDW gaan, die tikken tegen de trekhaak en controleren goede montage en je chassisnummer en nemen je tekening in, en dan heb je dat gewicht. 2380 kg


Wil je meer slepen ? tja dan heb je documenten uit amerika nodig. en moet je een goede pet bij de keurmeester hebben.

weet iemand hoe mijn dodge ambulance die chasisgoedkeur alsnog kan krijgen ??

Groet Jan

area51
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 jun 2001 12:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 » 11 nov 2010 18:30

Hoi Jan,

Weet jij hoe/waar we aan die verklaring van 3500Kg (uit amerika/of N.L. importeur) kunnen komen?
voor de W-200?

(mag ook iemand anders zijn die dit weet/ er een heeft (op papier))
groet, Bart

Gebruikersavatar
bastian
Berichten: 880
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian » 11 nov 2010 20:01

dacht dat Kurt die informatie had, opgevraagd uit de usa na uitvoerige discussie hier op het forum wat nu precies het trekgewicht was ( 7000lbs =ca 3150Kg) , voor die 3500kg meende ik dat die op sommige ex armys uit duitsland waren vrijgegeven misschien daar eens proberen .

area51
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 jun 2001 12:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 » 05 jan 2011 12:07

hoi Bas, naar wat ik nu weet hebben veel van die (ex) army's uit duitsland alleen maar lagere trekgewichten :p
verder vertelde die rdw keurmeester, dat alleen gegevens van de fabriek of importeur geldig zijn voor hun, dus als je zo'n boekje hebt als Kurt of ik, dat geld niet voor hun, alleen een papier met briefhoofd, stempel, handtekening en chassisnummer.... (snif,snif...)
groet, Bart

Gebruikersavatar
bastian
Berichten: 880
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:14
Locatie: barlo

Bericht door bastian » 05 jan 2011 18:57

hallo bart ,op dit forum staat dat bij rdw station zwolle de dodge w200 bekend is en je daar ca 3200 kg trek gewicht kunt krijgen ,maar ik dacht gelezen te hebben dat jij iets van 3300kg trekhaakgewicht hebt gekregen ? Dan mag je toch niet klagen ? Met 10% gewicht tolerantie in nederland kun je dan 3500 kg trekken .in frankrijk en belgië hebben ze ook vrij ruime gewicht toleranties maar let op dat je in die landen niet met een middenas aanhanger mag rijden die zwaarder dan de trek auto is



Edited By bastian on 1294250504

area51
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 jun 2001 12:39
Locatie: Frankrijk

Bericht door area51 » 17 apr 2011 19:22

bedoel je daarmee dan ook een tandemasser autoambulance?

Bart
groet, Bart

Gebruikersavatar
bastian
Berichten: 880
Lid geworden op: 04 sep 2007 21:14
Locatie: barlo

Re: Trekhaak Trouble, Hoe zit het nu? - Duidelijkheid eens e

Bericht door bastian » 15 apr 2015 21:36

sorry Bart ik zie nu ( 4 jaar later ) je vraag pas , ik denk dat voor voertuigen onder de 3500kg dit ook geld , maar zeker weet ik t niet , mijn kennis is gebaseerd op vrachtzwagens dus boven de 3,5ton ttm.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast