Trommelremmen achter, blokkeren, overberemd etc

70-1020944887

Bericht door 70-1020944887 » 11 mei 2002 21:42

HOI ALLEMAAL,

Ik ben Wijnand en heb even een vraagje,misschien is deze al veel gesteld maar dat weet ik niet,( nieuw lid )
Het probleem is als volgt: tijdens stevig of hard remmen willen de achter wielen blokkeren,terwijl mijn trommels zijn uitgedraaid nieuwe voeringen zijn gezet en nieuwe rem cilinders zijn gemonteerd.

Is dit een veel voorkomend probleem?

Groetjes,

FOEFER

Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 12 mei 2002 20:34

Ja. Dit komt omdat de (achter)remmen van de Dodge niet lastafhankelijk zijn. Dit wil zeggen dat ze altijd 100% werken, ook als er geen lading in de bak ligt.
Als je met volle lading rijdt; geen problemen. Als je zonder lading rijdt; veel problemen.
Er zijn meerdere oplossingen:
-kleinere achterremcilinders (minder kracht)
-remvoeringen gedeeltelijk verwijderen (ikzelf vindt dit geen fantastische oplossing, maar enkele leden hebben dit gebruikt en het blijkt te werken
-lastafhankelijk regelventiel plaatsen
-handbediend regelventiel plaatsen
Als je regelmatig met lading rijdt, is een lastafhankelijk ventiel het beste (eigenlijk altijd het beste, maar is niet noodzakelijk) zodat je er geen omkijken meer naar hebt.
Rijdt je (bijna) altijd leeg, zijn de andere oplossingen ook acceptabel.
Ikzelf heb en handbediend regelventiel ertussen (in de achterste remleiding) gezet en ben zeer tevreden.
Ik heb 'm eerst leeg afgeregeld zodat achter niet meer blokkeert. Als ik nu met lading moet rijden, draai ik de regelaar wat in en ik heb weer meer remkracht achter. Lading eruit-> regelaar weer terug draaien.
Gerhart

ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems » 12 jun 2003 21:59

Hoi Dodgers,

Alhoewel ik reeds 10 jaar mijn M886 gebruik, heb ik nog nooit mijn achterremmen gereviseerd. Kan iemand mij vertellen waar er problemen zijn om de trommels te verwijderen.
Heb reeds de 8 kleine boutjes van de as gelost, maar dan komt wel de as eruit! Is dat OK? en moet de grote moer los om de trommel te kunnen verwijderen? (dop-sleutel-maat?) Is er linkse en rechtse draad op deze grote moeren? In welke richting moet je de automatische wartel draaien om die te lossen?

Bedankt voor een antwoord.

Ton
Berichten: 556
Lid geworden op: 04 jul 2002 23:28
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Ton » 12 jun 2003 22:09

Hoi,
In 10 jaar tijd nog nooit de remmen losgehad? ik ben benieuwd wat je aantreft :)

De as moet er inderdaad uit en dan krijg je eerst een moer die geborgd zit door een plaatje waarvan je stukjes om kunt buigen. Als het goed is zit er zo'n stukje naar voren gebogen en die moet je weer naar achteren buigen.
Daarna kun je de moer eraf draaien, het borgplaatje verwijderen en dan nog een moer losdraaien. Daarachter zit het lager, door voorzichtig de trommel een stuk eraf te trekken trek je ook het lager mee. zodra je het lager hebt verwijderd kun je de trommel er helemaal af halen...

De moeren kun je gewoon tegen de klok in eraf halen...
De maat weet ik niet want ik doe het altijd met schroevedraaier en hamer :D

Groeten,
Ton

ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems » 12 jun 2003 22:19

Ton,

Bedankt voor je snelle reactie. Moeten de lagermoeren op een bepaalde spanning staan?
Voel je dat aan de speling?:)

BAKBEESJUH
Berichten: 422
Lid geworden op: 22 jan 2002 22:02

Bericht door BAKBEESJUH » 12 jun 2003 23:15

yep de lagermoeren moeten op spanning staan..

Ik doe dat meestal nadat ik het wiel er weer op gezet heb...zodat ik het beter voelen kan..

Je draait de moer aan tot je geen speling meer hebt...en dan geef je een draai aan je wiel...als de wiel gelijk stilstaat staat de moer te strak..zo voel je tot hoever je gaan moet/kan..
Het wiel moet licht doordraaien..

VERGEET DE BORGPLAATJES NIET TERUG TE SLAAN!!! HAAL DESNOODS NIEUWE...kosten geen drol dusseh.. :D

veel succes ermee

groetjuss Roger en Briggie

ielegems
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 jan 2002 12:22

Bericht door ielegems » 12 jun 2003 23:19

Nu durf ik er aan te beginnen...
Thanks voor de tips!:p

paul

Brutus
Berichten: 322
Lid geworden op: 08 jun 2003 23:25
Locatie: Kruisland
Contacteer:

Bericht door Brutus » 27 jul 2003 16:45

hey.
ik moet binnenkort andere remcylinders achter vervangen..
moeten dan ook de assen eruit en de olie of kan dat blijven zitten als de trommels eraf zijn ??
thanks

wittenaar
Site Admin
Berichten: 121
Lid geworden op: 24 mei 2003 14:31
Locatie: Daarlerveen

Bericht door wittenaar » 27 jul 2003 18:59

De assen moeten eruit, dit is nl de enige manier om bij de wielmoeren te komen. Er kan een beetje olie vanuit het cardan uit komen, wil je dit voorkomen dan moet je deze eerst even leegmaken. (kan trouwens geen kwaad om deze ook eens goed schoon te maken en te vullen met nieuwe cardanolie.)

SUC6 ermee!

AquaFobia
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 dec 2002 21:52
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Bericht door AquaFobia » 27 jul 2003 22:39

Zowieso is het verstandig om de remmen een voor een te doen (dan heb je altijd nog een voorbeeld).
Krik de auto dan ook maar aan 1 kant op, de olie loopt dan naar de andere kant en zo verlies je hooguit een paar druppels.

Ben je niet zeker of de olie in je as nog goed is, dan is het zeker aan te raden deze te vervangen, anders kan je het doen zoals boven beschreven.
gr,
Ronald

[

'76 Dodge W200
'80 Dodge Ramcharger 100 AD

<=- AquaFobia - I don't fear water, really, I don't. -=>

97-1131116269

Bericht door 97-1131116269 » 04 nov 2005 17:18

Hallo allemaal,

Ik heb een ramvan 2500TD en moet de remschoenen vervangen.
wie heeft er nog handige of bruikbare tips voor mij?

Henk_W200
Berichten: 503
Lid geworden op: 05 jul 2005 10:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 » 16 mei 2006 17:39

Vandaag W200 voor de APK geweest

Was de eerste keer, was spannend
De achterremmen remmen meer dan de voorste

Kun je dit ergens afstellen, of heb ik in de voorremmen lucht in de leiding ?

Groetjes Henk_W200

dundy
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 jun 2003 12:49
Locatie: Ambt Montfort

Bericht door dundy » 17 mei 2006 13:23

Hopla,

De achterremmen kun je inderdaad afstellen.
Ik zou hoe dan ook zorgen dat je zeker weet dat je geen lucht in de remleidingen hebt zitten, dus een keertje ontluchten... dan weet je het zeker.

Aan de achterremmen kun alleen de vrije slag afstellen, NIET de remkracht.
Voor meer info zie deze post,
en zeer zeker deze post.

Succes ermee,
Danny
Ik ben niet bijgelovig, want dat brengt ongeluk.

Robbie
Berichten: 730
Lid geworden op: 15 apr 2005 18:49

Bericht door Robbie » 18 mei 2006 07:59

Volgens mij is het normaal dat je achter remmen meer remmen dan je voorremmen, omdat je achter relatief weinig (leeg)gewicht hebt....

Op de site van de chaosboyz staat hier meer info over

Henk_W200
Berichten: 503
Lid geworden op: 05 jul 2005 10:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 » 22 mei 2006 16:49

Ik heb de voorremmen goed ontlucht , kwam nog een beetje lucht eruit

Nu was het remverschil goedgekeurd

Keurmeester had ook een papier aan mij meegegeven, dacht plaats hem hier ook ff.
Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten