Trommelremmen achter, blokkeren, overberemd etc

hanswillems
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:22
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door hanswillems » 14 sep 2006 19:19

Beste forum lezers,
tijdens de APK van mijn W 200 trof de keurmeester bij mijn "remdrukregelaar", zo noem ik hem maar even, aan de voorkant een naar voren uitstekend pennetje aan. Het is dat dingetje waar beide leidingen van de "Hoofdremcylinder" in uit komen en vervolgens een leiding naar de achter remmen gaat en een leiding voor de voorremmen. Verder zit er nog een electrich kabeltje aan wat volgens mij een lampje laat branden als de remolie weg (bijna) is.
Volgens hem zou dit pennetje niet uit mogen steken, hoewel hij het ook niet zeker wist.
Weet iemand waar dit pennetje voor dient.......?
In mijn technische boekjes van Dodge staat er wel een afbeelding over in echter ook met het pennetje naar buiten. Verder wordt ik er niet veel wijzer van.
WIE KAN MIJ HELPEN........?
Hans Willems

Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 15 sep 2006 10:06

Pennetje hoort wel uit te steken.
Dit pennetje wordt alleen gebruikt (uitgetrokken) als er onder druk ontlucht wordt. Dus met een perslucht systeem je remsysteem wordt ontlucht.

Lees ook het volgende stukje even door, dan wordt er misschien wat meer duidelijk: remdrukregelaar
Gerhart

hanswillems
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:22
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door hanswillems » 15 sep 2006 19:32

Ha Gerhart,
dank voor je snelle reaktie en tips. Hier kan ik zeker mee verder.
Met vriendelijke groet,
Hans
Hans Willems

xraunx
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 apr 2002 17:43
Locatie: Borkel (Gem. Valkenswaard)

Bericht door xraunx » 25 sep 2006 21:23

Op aanwijzing van mijn APK mannetje toch maar de achterremmen uit elkaar gehaald...en ik vermoed dat ik de eerste ben :D .
Bij het loshalen kwam ik erachter dat de "moeren" die de lagers borgen gewoon los zitten!!! Deze kon ik gewoon met de hand losdraaien ???

affijn trommel eraf, binnenkant heeft overal een laag vastgekoekt zand zitten. Ook zijn de schoenen erg op
en lopen er allerlei sleufjes door de trommel.

-Wat kan ik doen aan de groeven in mijn trommel, of hoort dit zo?
-Hoort het zo dat de lagers zo los zitten of moet ik deze op enig manier vast zien te draaien?

help. XraunX

Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 26 sep 2006 11:08

Groeven mogen niet in een trommel.
Kun je oplossen door uit te laten draaien of te vervangen. In beide gevallen altijd de remvoeringen ook vervangen.
Kijk ook even op: tech tal - FAQ - remsysteem; schijven en trommels afdraaien

Dan de wiellagers: de eerste moer zorgt voor de spanning op de lagers en moet redelijk vast aangedraaid worden. Zo vast, dat er geen speling meer op zit (even voelen met het wiel erop).
Hierna de tweede (borg)moer zeer vast draaien en borgen met de sterring die tussen de twee moeren moet zitten. Borgen door één lipje naar de binnenste moer en één lipje naar de buitenste moer te buigen.
Gerhart

xraunx
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 apr 2002 17:43
Locatie: Borkel (Gem. Valkenswaard)

Bericht door xraunx » 26 sep 2006 19:19

Gerhart, bedankt voor je hulp. :D
Erg duidelijk verhaal...pas een goede nederlandse uitleg maakt voor mij het engelse haynes taaltje leesbaar.

Ik heb je uitleg gelezen en de trommels zijn te diep ingesleten om nog uitgedraaid te kunnen worden.

Inmiddels heb ik de hele trommelrem uit elkaar liggen.
Weet iemand toevallig of alle onderdelen hiervan los te bestellen zijn, ik heb namelijk een gebroken "automatic adjuster cable" en een kromme "upper shoe hold down spring".???
iemand ervaring met het verkrijgen van deze onderdelen? leuk adresje?

Grtzz XraunX

Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 27 sep 2006 06:56

Als je nieuw wilt hebben, Catalina of C&P (links op deze site).
Voor tweedehands Arjan 06-10375721 (Biestieboy).
Gerhart

xraunx
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 apr 2002 17:43
Locatie: Borkel (Gem. Valkenswaard)

Bericht door xraunx » 14 nov 2006 19:29

smorgens,

Iemand enig idee hoe ik aan een dop kom om de centrale moeren op de achterwiellagers vast te draaien?
De maat is 65mm, ik heb geen idee welke engelse maat hierbij hoort.
Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag ik heb namelijk al verschillende mensen gebeld maar niemand heeft ook maar enig idee waar dit te halen. ???

ben ik misschien de enigste die dit zonder hamer en beitel wil doen?

Grtzz,.,.,XraunX

Gebruikersavatar
Dikkiedik
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 feb 2004 16:49
Locatie: Obdam

Bericht door Dikkiedik » 14 nov 2006 19:49

Tot nu toe doe ik het zelf ook altijd nog met hamer en beitel. Maar een alternatief is welkom idd.
W200- '77, 360, D60 Front & Rear

Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 14 nov 2006 20:37

Is ongetwijfeld een "special tool" voor, maar ik gebruik gewoon een ouwe afgedraaide dop.
Weet zo uit m'n hoofd de maat niet, maar zal inderdaad zo rond de 65 mm. zijn.
Je mag 'm gerust van me lenen, maar dat zal wel geen optie zijn.
Ik zal morgen eens even meten.
Gerhart

Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 15 nov 2006 20:26

Dop steek is 66 mm.
Buitendiameter is 81 mm.
Gerhart

107-1025895715

Bericht door 107-1025895715 » 26 apr 2007 17:42

Bij de APK keuring liep ik tegen hetvolgende probleem aan!
de remvertraging op de achterwielen is hoger dan op de voorwielen. Dit is normaal!!! maar bij een steekproef door het RDW werd dit verhaal afgekeurd.
Nu heb ik een brake proportioning valve ( rem doseer klep) tussen de remleiding geplaatst. Nu kan je gewoon de remdruk instellen! Auto remd nu veel beter en als je meer gewicht in de bak gooit verstel je gewoon de klep voor meer remdruk.
Het rijdt veel beter als voorheen!

Met vriendelijke groet Paul van de kraats

Kne
Berichten: 78
Lid geworden op: 18 dec 2006 16:18
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Kne » 26 apr 2007 18:24

Hey Kraats,

Dat klinkt goed. Mijn Dodge remt als een echte amerikaan (ipv remvoeringen kauwgomballen :p ).
Wat zijn de kosten van zo'n klep? en is deze een beetje eenvoudig te plaatsen en af te stellen?

groeten

rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 15 mei 2002 23:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge » 26 apr 2007 22:22

Zijn in alle soorten,maten en prijzen verkrijgbaar :)
Brake Proportioning Valves

groeten Ruudje

Henk_W200
Berichten: 503
Lid geworden op: 05 jul 2005 10:25
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Henk_W200 » 13 aug 2007 17:40

Ik heb mijn achterremmen bekeken
En hoe is eigenlijk de status van mijn trommelremblokken ?
Is het wel oke ? , of moet ik nieuwe kopen

Alles schanieren even ingespoten met "looptsofine"

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Afbeelding (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)}" onclick="javascript:if(this.width > (screen.width/2)){this.width = (this.width/2)} else {this.width = (this.width*2)}" border="0" alt='Posted image: Click to resize'>

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten