400 pk voor 1500$

How to hot rod your small block Mopar engine, ofwel hoe krijg ik meer paardjes uit dat mooie machientje?
rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 15 mei 2002 23:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge » 16 jun 2003 12:36

op de website http://www.hotrodders.com heb ik gelezen dat er in een blad een artikel heeft gestaan dat ze uit een 318 blok 400 pk hebben gehaald voor een prijs van 1500$
helaas stond het artikel niet op die website
maaaaaar na lang zoeken heb ik het toch ergens gevonden op het internet :D
er zitten wel een aantal onderdelen bij die ze op de sloop hebben gehaald

ok with this motor they made 400hp out of a old cop car 318 motor with over 200k miles. this is what they all did to it.

"302" casting 318 2bbl heads off a 85-91 318
milled the heads .050 to get compression of 10.0:1 with the Mopar Performance thin head gasket (PN P4349557)
changed the factory valves of 1.78/1.50s to 2.02/1.60s
intake port runners were opened to a 360 sized Fel-Pro gasket
ported and polished the ports and chambers
exhaust ports were opend to fit the Fel-Pro gasket
used stock rockers and pushrods
used Xtreme Energy 268 cam with 224/230 at .050, 110 lobe separation .477/.480 lift
hooker 1 5/8 inch tubes headers

they made 3 runs with the motor to get 400hp,
#1 used the stock iron smog intake and a TQ carb
#2 Edelbrock Performer RPM AirGap intake, ProForm double pumpercarb
#3 Added a 1inch open spacer under carb



Combination 1: 375 hp, 380 lb-ft

Head cores from junk yard $40
Machine seats and chambers $175
Milled heads .050 $220
Milodon intake valves PN 45640-8 from Summit Racing $99
Milodon exhaust valves PN 45645-8 from Summit $103
Valve lovks from PAW $5.95
Comp XE268 cam PN 20-223-3 from Summit $109.95
PAW lifters PN 2011 from PAW $39.84
Comp valvesprings PN 901-16 from Summit $68.39
Gasket kit PN FS31031 from PAW $32.95
Iron 360 smog intake from junk yard $15.00
Used TermoQuad from junk yard $12.00
MP thin headgasket PN P4120094 from Mancini Racing $24.95
Hooker 1 5/8-inch headers PN 5901 from Summit $159.95

Total $1,105.98

Combination 2: 394 hp, 403 lb-ft
Subtract TQ carb -$12.00
Subtract iron intake -$15.00
Holley 650 core (used) from swap meet $35.00
ProForm body PN 67100C from Summit $99.95
Edelbrock AirGap PN 7576 from Summit $234.95

Total $1,448.88

Combination 3: 406 hp, 408 lb-ft
1-inch open spacer PN TDP-2084 from PAW $17.95

Total $1,466.83

so there ya go 400+hp 318 for under $1500 and just remember this block isnt bored. so pretty much they just swapped heads and thats it


mvg rudodge

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 mar 2001 21:35
Locatie: Rijsbergen
Contacteer:

Bericht door Arno » 16 jun 2003 21:27

nou voor de w150 wordt het Combination 1
en voor de w200 wordt het Combination 3 :D
DTB member 612
Dodge W150 115-inch wheelbase
Dodge W200 Wrecker (for sale)

Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk » 16 jun 2003 21:54

Ik hoop het feestje niet te bederven, maarreuhh, die 268 is een tamelijk wilde nokas; 224/230 met een lsa van 110 graden. Zal perfect werken in een lichte wagen met numeriek hoge eindoverbrenging en een 'losse' koppelomvormer, maar in zo'n zware bak als een w200... kweenie. Ik ben een beetje bang dat een op die manier opgepept blok pas v/a 3000 toeren écht wat gaat doen, en dat je daaronder zelfs inlevert.

Mvg,
Rienk

rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 15 mei 2002 23:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge » 17 jun 2003 16:56

zal dan een andere nokkenas geen optie zijn dan ?
nah niet dat ik het allemaal ga proberen maaaaaaaaaaaar er is toch wel een manier om je 318 flink te kietelen zonder al teveel geld uit te geven

mvg rudodge

Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk » 17 jun 2003 18:03

Rudodge,

Tuurlijk wel.. Ietsies minder wilde nokas, zelf heb ik er een Hughes 0914 in zitten (208/215 met een lsa van 112). Een stuk goedkoper is een Summit 'huismerk' nokas met iets van 204/204 of 204/208. Die huismerk nokassen worden toch ook door Compcams of een andere grote jongen geslepen, niks mis mee. Reken daarmeee op iets van 250 pk (voorzichtige schatting) als je ook een ander inlaatspruitstuk en headers monteert. Als je echt 400 pk wil, zul je ook aan een 2800 à 3600 rpm stall converter moeten denken, en dus ook aan een extra oliekoeler.

Verder weet ik niet hoe groot de inhoud van de verbrandingskamer is van een 302 kop, maar op de mijne zaten koppen met kamers van 69-70 cc; 4027163, ofwel 163 koppen), en als je daar ééneneenkwart mm (.050") vanaf haalt denk ik niet dat je al op een compressieverhouding van 1:10 zit.

Met dat inbouwen van grotere kleppen ben ik het oneens, lees dit maar 's : http://www.geocities.com/alwest_83/318.html Die meneer legt perfect uit waarom zeker een zware bak geen voordeel heeft van grotere kleppen.

Ook zou je 's op de site van Competition Cams kunnen kijken. Nokasboeren die rekening houden met de grotere Mopar lifter: Racer Brown, Ultradyne, Hughes Engines. Anders kun je ze altijd nog bellen. Ze hebben er alle belang bij je de 'juiste' nokas te verkopen..

Mvg,
Rienk

rudodge
Berichten: 236
Lid geworden op: 15 mei 2002 23:03
Locatie: Heelsum (gld)

Bericht door rudodge » 17 jun 2003 21:53

hey inderdaad aan het eind van het verhaal van de opgegeven website staat dat grotere kleppen niet altijd een verbetering geven
en wat de compressieverhouding betreft,ze hebben wel een Mopar Performance thin head gasket gebruikt,kweet niet of dat zoveel uitmaakt maar misschien helpt het iets
oja ff een vraag wat is een 2800 à 3600 rpm stall converter ??

mvg rudodge

Rienk
Berichten: 239
Lid geworden op: 12 feb 2001 16:59
Locatie: Heerenveen-NL
Contacteer:

Bericht door Rienk » 19 jun 2003 21:09

converter=koppelomvormer, en daarbij heb je stall en flash-stall. Vooral die laatste is makkelijk uit te leggen: Zet je Dodge in D, ga uit alle macht op je rem staan, en geef vol gas. Dan stijgt het toerental van je motor tot bijv. 1800 toeren, en niet verder, want dat trekt díe motor niet. (vergelijk het met een 1300 cc motortje in een Europees autootje een 8% helling te nemen in z'n 5 bij 90 km/h...) Da's dus je (flash) stall toerental. Niet te lang doen (paar seconden), anders verbrandt je automaatolie. Is afhankelijk van het max. koppel wat je motor kan leveren, en van de manier waarop je omvormer inelkaar zit. Bijv. vroeger stallde de mijne bij een paar honderd toeren minder dan ie nu doet, omdat mijn blok een beetje is opgeleukt.

Als je nu een motor dermate veel opfokt dat ie pas een beetje koppel begint te leveren bij 4000 toeren, moet je geen omvormer hebben die al bij 2500 toeren voor 80% aan de motor is gekoppeld. Dan zou nl. 0-60 een half uur duren, en 60-100 3 seconden (enigszins overdreven gezegd :) ) Je hebt dan dus een 3000 rpm stall covertor nodig. Daar zit ook een nadeeltje aan, want ónder de 3000 toeren doet dat ding weinig.. Probeer je 's voor te stellen hoe dat in de stad rijdt....

Mvg,
Rienk

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten