Dodge kopen? - Waar moet je op letten?

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
Gebruikersavatar
tonnie wittenaar
Site Admin
Berichten: 572
Lid geworden op: 07 nov 2001 23:19
Locatie: Daarlerveen (Ov)

Bericht door tonnie wittenaar » 31 mei 2002 20:13

DANK aan de Chaosboyz met name Wouter Raaphorst voor de volgende informatie over het aankopen van een Dodge.

Heel regelmatig krijgen we emails van bezoekers die vragen waar je nu eigenlijk allemaal op moet letten als je in de markt bent voor een Dodge. Dit overzicht is tot stand gekomen aan de hand van de kennis en ervaring van onze teamleden die in het bezit zijn (geweest) van een Dodge. Naast de gerubriceerde punten waar je op moet letten, hebben we getracht een aantal prijzen voor je op een rijtje te zetten die evt. reparaties of vervangingen met zich mee kunnen brengen. Deze prijzen zijn een richtlijn en afkomstig van o.a. van Dam en Co Oskam.
Een Dodge is er in vele soorten en maten; je hebt de 'W' uitvoeringen welke zijn voorzien van een permanente 4WD en de 'D' uitvoeringen met 2WD. Daarnaast geeft het getal na de 'W' of 'D' aan wat het laadvermogen is. Daarnaast zijn er verschillende uitvoeringen qua opbouw, waarbij je kunt denken aan een ambulance, radiowagen en campers.
Het meeste zul je de W200, D200 en D350 CrewCab tegenkomen, aangezien zij veel door het Amerikaanse leger zijn gebruikt en vervolgens aan particulieren zijn verkocht. Reken in deze gevallen absoluut niet op enige luxe of comfort; het leger redeneerde: alles wat er teveel op zit, kan kapot. De W200 en D200 is bijna altijd voorzien van een 318ci V8, oftewel een 5.2 liter V8. Dit is een zeer betrouwbare motor, eenvoudig te repareren en er zijn nog volop onderdelen voor verkrijgbaar. Een Dodge van na 1980 is veelal voorzien van een 360ci V8 (5.9 liter V8).


<div align="center"><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Stuurinrichting</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Opletten op de gebruikelijke zaken als speling in het stuur (speling is niet goed, maar komt bij voertuigen zonder stuurbekrachtiging regelmatig voor en kan enigzins worden afgesteld) Kijk ook of de stuurstangen en draglinks verbogen zijn.
Bij exemplaren met stuurbekrachtiging: hoort het stuurhuis op een montage plaat te zitten.
Is er aan de draglink gelast? (foute boel!) Controleer ook op lekkages bij bekrachtigde stuurhuizen. Lekkage is niet goed. Als er speling in de verbindingen van de (stuur)stangen zit dien je die te vervangen.
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Montage-plaat tussen chassis en stuurhuis
Nieuwe draglink
Lekkage en reparatie van het stuurhuis
Speling in het stuur
Slippende en/of defecte v-snaar bij max. wieluitslag
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€200
€200

Kost je zelf een 1/2 uurtje
€20 en/of zelf afstellen
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Aandrijfassen</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Controleer speling in de aandrijfassen door er onder te gaan liggen en beweeg (draai) met de hand de tussenassen tussen de bak en de assen. Speling kan duiden op rotte kruisjes; dit zijn de zwakke punten in de aandrijflijn. Vervangen dan. Ook kan een aandrijfas speling hebben op de splines (in en uit elkaar schuifende deel). Vervangen is hier de enige oplossing. Schakelt de tussenbak mooi in alle standen (5), en licht het LOCK-lampje op het dashboard ook op in de beide uiterste standen? Bij zware belasting in LO, klinkt de aandrijflijn dan goed; geen bijgeluiden als tikken ofzo? Dit kan zelfs uit de tussenbak komen. Kijk of er überhaupt een voorste aandrijfas aanwezig is; regelmatig worden deze assen tussen de bak en de vooras verwijderd. (verkeerde zuinigheid of problemen met het voorste differentieel).
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Gebruikte voorste aandrijfas
Kruisjes zelf vervangen in aandrijfassen
Gebruikte tussenbak (revisie is te duur)
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€150
€30
€300
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Remmen</strong></font></td>
</tr><tr><td valign="top">
Altijd een remproef uitvoeren, als alles pico bello is moeten de twee achterremmen eerst blokkeren, direct daarna de voorwielen. De wagen mag niet draaien tijdens het remmen. Werkt de nood (voet) rem? Brand daarbij dan ook het lampje op het dashboard? Als de wagen stilstaat na hard geremd te hebben en deze wordt gelost, is er dan alleen een voorwaartse beweging? Van het aanrijden of voel je nog andere zaken onder de auto bewegen als loszittende assen, en of remklauwhouders. Dit kan ook geconstateerd worden door eerst achteruit te rijden en dan hard te remmen, ook dit moet zonder bijgeluiden en bewegingen gebeuren. Veel terreinrijden met modder, water en zand is funest voor de remmerij. Als dat niet goed schoon gehouden wordt blijven klauwen al gauw hangen en schoenen in trommels plakken met alle narigheid van dien.
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Achterremschoenen
Voorste remblokken
Revisieset schijfremmen
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€100
€60
€30
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Plaatwerk en roest</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Roest is een zwak punt van de Dodge Gevoelig zijn voorschermen,onderkanten van deuren, dakranden, de ventilatiebak onder de voorruit, de binnenschermen van de voorwielen, met name onder de accubak, daar komt namelijk accuzuur in terecht en rot snel door. Let ook op de onderkant van het voorfront. Dat is bij 90% van alle Dodges W200 verrot. Spatbordranden van de laadbak zijn ook erg gevoelig. Binnen in de cabine zijn voornamelijk de bodemplaten van bestuurder en bijrijder gevoelig voor de roest. Daarmee is vaak ook de transmissietunneldeksel aangetast. Reparatie is voor de handige doe-het-zelver met een lasapparaat en plamuurmes zijn eigen tijd en wat materiaal. Zelf inschatten. Als je echter besluit om nieuw materiaal te kopen, hou dan rekening met (net) niet passende delen. Bijna alles wat je nieuw koopt is imitatie uit een of ander Aziatisch land
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Voorste spatscherm
Zijpaneel laadbak / spatscherm
Deur
Vloerpanelen
Motorkap
Camouflage spuiten
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€130
€350
€240
€70
€170
€700
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Carosserie</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Sluiten de deuren goed, gaan de ramen makkelijk open en dicht? Kijk ook naar de werking van de twee klapraampjes en (indien voorzien van) de schuifruit. Werken de vergrendelingsmechanismen? Is er al een andere slotenset gemonteerd? Remember, one key fits all! (de Dodges afkomstig uit het leger hadden allemaal dezelfde sleutel). Gaat de klep van de laadbak makkelijk open en dicht? Grendelt deze wel op beide punten? Heeft de motorkap een tweede veiligheid stand? Controleer ook op beschadigingen tussen laadbak en cabine; door terreinrijden en (extreem) torderen kan de laadbak de cabine raken. Is de cabine t.o.v. de laadbak niet 'verzakt'? Dit kan duiden op beschadigde of gescheurde cabine-steunen
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Nieuw slotenset
Schuifruit
Laadklep incl. mechanisme
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€80
€170
€250
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Motorisch</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Nog niet ingevuld. Binnenkort verschijnt hier meer informatie over de zaken waar je op moet letten in het motorcompartiment. Heb je ondertussen al tips en of suggesties; mail ze dan naar de webmaster!
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Ruilmotor 318ci V8
Pakkingset compleet
Carburateur
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">



</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Koeling</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Is de radiator dicht en zijn de lamellen allemaal nog heel? Vertoont deze sporen van lekkage aan de buitenkant? Werkt de kachel goed? Wordt de LPG-verdamper (indien gemonteerd) goed warm? Controleer ook of er koelvloeistof of gewoon water in zit. Dit laatste kan een hoop ellende veroorzaken in het motorblok. Wat erger is : zit er motorolie in (kenmerkt zich door wittige emulsie), dan is er in de motor een lek tussen olie en water: hoogst waarschijnlijk een kapotte koppakking. Hoe zien de slangen er uit? Vol barstjes en heeft het korte stukje voor op het blok nog de blauwe kleur? Vervangen!
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Set koelslangen
Gereviseerde radiateur
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€80
€200
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Automaatbak</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Tijdens het rustig optrekken dient de bak soepel en snel over te schakelen. Bij een hogere belasting (bijv. volgas), dient de bak bij een hoger toerental en met een lichte schok te schakelen. Controleer de kickdown door het gaspedaal bij stadsnelheid op de bodem te duwen; de automaat moet een tandje terug gaan. Zodra de bak op bedrijfstemperatuur is, peil dan de olie. De olie moet de juiste kleur (bloedrood) hebben en het peil moet juist zijn. Je kunt ook aan de peilstok ruiken of er verbrande olie in zit. Geeft de stuuraanduiding aan welke stand de bak heeft, of is deze enigszins verzet? Geeft niet, is gemakkelijk te stellen in het stangenstelsel.
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Reviseren automaatbak
Gebruikte koppelomvormer
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€750 - €1000
€350
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Electra</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Werken alle buitenlampen en de binnenverlichting? (groot licht schakelt op de vloer). Doen de koplampen beide mee op volle sterkte? Doet de verwarmingsfan het op de twee standen? Ruitenwissers moeten ook twee werkende standen kennen. Accu: hier wordt in de standaard Dodge met normale verbruikers niet veel eisen aan gesteld. De V8 is wel groot, maar heeft een lage compressie; een 72 AH accu is voldoende. Hoe loopt de dynamo? Maakt deze zingende bijgeluiden, dan ben je al snel toe aan een nieuwe. Idem met de stuurbekrachtiging-snaar. Zit alles strak genoeg?
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Gereviseerde dynamo
V-snaar
Gebruikte koplampen (compleet)
Nieuwe accu</font></td>
<td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€100
€15
€30
€90
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Schokdempers / bladveren</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Het is niet zo makkelijk deze te controleren: het enige wat je kunt doen is er mee rijden en voelen of de Dodge niet te veel wiegt. Na het remmen moet de wagen strak staan en niet na-wiegen. Ook kun je er achter/naast gaan rijden op een hobbelige weg en visieel controleren of alle wielen goed aan de grond blijven bij kuilen en hobbels e.d. Als je ze wilt vernieuwen, dan kun je dat makkelijk zelf. Bij elke schokbreker twee moeren los en hup. Doe je in een uurtje. Probeer dan wel alvast rekening te houden met het eventueel ophogen van je Dodg; neem langere. Voorveren zijn na 25 jaar vaak doorgebogen. Mag. Wel voor en achter controleren op gebroken bladen: mag niet. Eventueel kun je Add-a-leafs gebruiken om de originele hoogte en stijfheid weer terug te krijgen.
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
Nieuwe schokdempers
Add-a-leaf voor de voorste bladveren
Nieuwe stroppen
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€100
€150
€45 per as
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Kenteken</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Kenteken en chassisnummer: het is van belang dat je dit controleert voordat je de auto koopt. In het kenteken staat de locatie en het nummer. Checken! Staat de LPG installatie die er (vrijwel zeker) inzit ook op het kenteken? Idem voor de trekhaak die er mogelijk onderhangt. Consequenties hiervan kunnen echt letterlijk in de papieren lopen. Als dit niet klopt en je wil geen risico lopen ben je overgeleverd aan de RDW. En die ambtenaren vinden zo’n Dodge maar een aso bak en bedenken elk bureaucratisch regeltje dat aan hun ambtenarenbrein kan ontspruiten om het je zo moeilijk mogelijk te maken. Los van de euro’s die je er mee kwijt bent wordt je ook nog eens zwaar gefrustreerd van deze overheids dienaren. Duur dus!
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
RDW keuring
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">

</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Banden</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Standaard werd de W200 geleverd met 30 inch banden. Die zijn weinig waard. 33” is aanbevelenswaardig; oed op de weg en ook redelijk in het terrein. 36” Hummers zijn vooral goed in het terrein, maar niet echt fijn op de weg. Controleer bij Hummers zeker de speling van de voorwiellagers. (opkrikken en wiel heen en weer bewegen, mag niet rammelen!) Als de Hummers gemonteerd zijn dan dienen de voorschermen onderaan, zowel voor als achter 5 centimeter uitgesneden te zijn, anders raken de banden de schermen bij het terreinrijden. Ook even controleren of de wieluitslag voldoende begrensd is zodat bij naar rechts sturen de band niet hapt in de stuurinrichting. Slijtage van de banden moet uiteraard gelijkmatig zijn. Is er een reserve wiel van dezelfde diameter aanwezig?
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr><td valign="top"><font color="#008000">
GoodYear Wrangler 36inch 'Hummers' nieuw/gebruikt
Binnenbanden (diverse maten)
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€135 / €60
€25
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Assen en differentielen</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
Check op lekkage van de differentiëlen. Als het even kan, controleer de diffs op de olie. Openmaken (bout losdraaien bij voorste diff en rubber dop bij achterste diff) en vinger er in. Moet wel olie zijn en naar olie ruiken. Lijkt het op vloeibare oorsmeer, dan zit er al een tijdje water in. Niet goed. Dit is duur: een diff zelf kost al gauw €250 en dan moet deze nog ingebouwd worden. Dat kan niet iedereen met al die haarfijn af te stellen spelingen in de tandwielen. Zeker geen beginners werk. Dus voor de meesten van ons: laten doen. Kosten kunnen variëren van garage tot garage. Eerst prijsopgave en winkelen.
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
</td></tr><tr> <td valign="top"><font color="#008000">
Gebruikt differentieel (excl. montage)
Nieuwe 'klok' in bestaand differentieel (incl. montage)
</font></td><td width="250" valign="top"><font color="#008000">
€250
€400
</font></td></tr></table></center></div>


<div align="center"><center><table border="0" width="640"><tr><td colspan="2" bgcolor="#0000FF"><font color="#FFFFFF">
<strong>Accessoires en 'goodies'</strong>
</font></td></tr><tr><td valign="top">
<strong>Extra verlichting:</strong>check of deze werken. Kijk ook naar de wijze waarop de bedrading is aangebracht. Zitten er relais in het circuit, dan is het goed. Stevige schakelaars? Is het spaghetti, dan mag je niet veel verwachten. Bij contour verlichting: check op lekkage (bij montage op het dak).
<strong>Radio:</strong>kijk eens onder het dashboard naar de bedrading. Spaghetti: bron van ellende. Zit er wel een zekering in? Idem met een eventueel 27mc-bakkie. Hoe zitten de antennes? Op een goede plek en goed vast?
<strong>Trekhaak:</strong> staat deze in het kenteken? Zo ja: wow! Zo neen: dat wordt weer aan de slag met de mensen van de RDW: zie kenteken.
<strong>Sidebars:</strong> zitten deze wel goed vast. Zo ja, hoe: er mag absoluut niet gelast worden aan het frame/chassis. Als die wel vastgelast zitten: niet goed!
<strong>Rolbeugel:</strong> zit deze zo geconstrueerd (bijvoorbeeld rubberblokken) dat deze ruimte laat voor beweging van de bak, bij het terreinrijden: zo neen, kan je scheuren verwachten. Ook hiervoor geldt: mag absoluut niet gelast zitten aan het chassis.
<strong>Body lift:</strong> controleer rondom de bevestiging punten met het chassis of er ergens scheuren zijn te vinden. Check ook de plastic bak rondom de radiatorfan op slijtsporen (veel voorkomend probleem).
<strong>Suspension lift:</strong> zitten er verlengde schokbrekers onder? Hoe zit het met de lengte van de aandrijfassen, vooral voor is bij het uitveren een mogelijk probleem. Controleer door de wagen op te krikken en de as te laten hangen. Bij uiterst uitveren mag de as niet los komen en moet er nog genoeg “vlees op de splines” zitten. Is de vooras opgehoogd zonder blokken tussen de veren en de as: hopelijk, want met blokken is er kans op breuk van de stroppen met alle gevolgen van dien bij een noodstop.
<strong>Lier:</strong> zeldzaam. Controleer de werking, kijk naar de kabel, rol deze uit en check op bramen. Controleer ook de bevestiging, niets mag verbogen zijn. Kijk voor de zekerheid ook even of de beide chassisbalken echt parallel lopen en niet uit hun verband gerukt zijn.
</td><td width="250" valign="top"><p align="center">Afbeelding
<p align="center">Afbeelding
<p align="center">Afbeelding
</td></tr></table></center></div>
<font face="Arial" size="1" color="#000080">
'77 W200 Standard / 318ci V8 / 2-bbl
'77 W200 Susp. Lift 4" / 318ci V8 / 2-bbl
'84 B100 VAN 225ci /6 1-bbl
'85 B250 VAN 360ci V8 / 4bbl Quadrajet
'85 D350 Crewcab Longbed 3" Body Lift / 360ci V8 / 4-bbl Quadrajet

Afbeelding

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast