Hoi Dodge liefhebbers,

Ik ben jullie nieuwe webmaster Henk_W200 en heb het forum geupdate naar de nieuwste versie PHPBB3.2.4.
Nu kun je net als facebook of marktplaats grote foto's plaatsen.
Als je de topic verzend worden ze automatisch verkleind.
Spam is verleden tijd , nieuwe leden activeer ik met de hand en controleer de e-mail IP nummer.
Zo blijft het forum schoon van SPAM
Heb je geen inlog gegevens meer maar nog wel je oude e-mail adres mail even naar mij henk&weetjewel.nl &=@
Dan krijg je van mij weer de inlog gegevens van het forum.
Ik zou het jammer vinden als het forum verdwijnt, er staat zoveel info erop.

Ik probeer nieuw leven in het forum te blazen .

Kom eens wat vaker op het DTB forum.
Heb je het bericht gelezen dan klik even op de rechter X

Groetjes Henk_W200

versnellingsbak - "kick-down" afstellen

Hier vind je antwoorden op veel gestelde vragen, tips en wetenswaardigheden.
Gerhart
Berichten: 1517
Lid geworden op: 14 mar 2001 19:56
Locatie: Sleeuwijk

Bericht door Gerhart » 04 jun 2002 20:17

“kickdown linkage” afstellen

Ander punt van de versnellingsbak wat we zelf gemakkelijk kunnen afstellen is de “kickdown linkage”. Dit is de verbinding tussen carburateur(gashendel) en de automaat.
Dit stangenstel zorgt ervoor dat de automaat goed schakelt; als we weinig gas geven schakelt de bak heel vroeg op; hoe meer gas we geven, hoe later de bak opschakelt.
Als alles goed staat afgesteld, moet de bak als volgt schakelen:
bij stationair toerental:
- van 1 naar 2 bij 8-10 mijl/uur
- van 2 naar 3 bij 11-13 mijl/uur
- terug van 3 naar 1 bij 7-9 mijl/uur
bij volgas:
- van 1 naar 2 bij 23-31 mijl/uur
- van 2 naar 3 bij 49-56 mijl/uur

Is dit niet volgens bovenstaande lijst, dan moet de "kickdown linkage" bijgesteld worden, en wel als volgt:
op de gashendel van de carburateur(linkerkant) zit een stang gemonteerd met een sleufgat; deze losmaken van de stang waarop hij zit, de veer welke hieraan zit ook losnemen.
De gashendel moet helemaal terug staan (op stationair).
Het beste kun je ook even de choke helemaal open zetten of losmaken (makkelijker).
Nu bij de versnellingsbak (volg de stangetjes tot het einde)de twee bedieningshendels in de juiste positie zetten: de onderste helemaal naar achteren en de bovenste helemaal naar voren en deze vastzetten met een touwtje, veer of een helpende hand.
Hierna weer terug naar de carburateur.
Nu de stang met het sleufgat zo afstellen (in- of uitdraaien), dat de achterkant van het sleufgat net tegen de pin komt waarop hij gemonteerd hoort te zitten.
Nu weer alles monteren zoals het eerst zat en even testen.
Gerhart